צור קשר או התקשר: 03-9233323

שליטה בבקרת נוזלים: מדריך המקוצר לבחירה ואופטימיזציה של שסתומים כימיים בתהליכים תעשייתיים.

פורסם בתאריך February 18 2024

שסתומים כימיים הינם מרכיב חיוני בתעשיות בהן נדרש לבצע מס' פעולות בכימיקלים שונים. הם משרתים תפקידים בעלי חשיבות עליונה כגון: בקרת זרימה, אמצעי בטיחות, שיפור תהליכים ועוד, ולמעשה נותנים מעטפת הכרחית לתהליכים הדורשים בקרה ובטיחות. מאמר זה יסקור בקצרה את סוגי השסתומים השונים, אופן פעולתם, חידושים בתעשייה ופרמטרים לבחירת שסתום ועוד.

מהו שסתום כימיקלי?

שסתומים כימיקליים הינם חלק חיוני בתעשיות העוסקות בעיבוד, טיפול והולכה של כימיקלים במערכות סגורות / פתוחות. המטרה העיקרית של שסתומים כימיים היא לווסת זרימת נוזלים, גזים או תמיסות, תוך הבטחת שליטה מדויקת על תנועת חומרים אלו.

אילו סוגי שסתומים קיימים?

  1. שסתומים כדוריים מורכבים מאלמנט סגירה כדורי השולט בזרימה דרך כדור חלול. סיבוב הכדור ב-90 מעלות מאפשר שליטה מהירה על הנוזל.
  2. שסתום פרפרים מאופיינים בדיסק מסתובב ("פרפר") המווסת את הזרימה. שסתומים אלו קומפקטיים וקלי משקל- מה שהופך אותם למתאימים ליישומים עם שטח מוגבל.
  3. שסתומי דיאפרגמה מאפשרים לווסת את הזרימה. הם אידיאליים עבור יישומים שבהם יש למזער זיהום ודליפות, מכיוון שהדיאפרגמה מבודדת את הכימיקל ממנגנון השסתום.
  4. שסתומי שער שולטים בזרימה על ידי הרמה או הנמכה של מחסום דמוי שער. שסתומי שער יעילים ליישומי הפעלה/כיבוי והם משמשים לעתים קרובות בצינורות בעלי קוטר גדול.

חידושים והשפעות

חידושים בשסתומים כימיים לאורך השנים הונעו משילוב של גורמים, לרבות התקדמות בטכנולוגיה, צרכי התעשייה המשתנים וחתירה מתמשכת לשיפור הבטיחות, היעילות והאמינות בתהליכים תעשייתיים. נבחן לדוגמא את השסתום הייחודי של חברת " Shindengen" מדגם SV31S-24 המכיל מגוון רחב של שיפורים.

בכדי להנגיש אותו למגוון רחב של יישומיים ותעשיות, ביצעה חברת "shindengen" מס' שינויים ותוספות כגון:

  • הוספת סלנואיד – מאפשרת שליטה מרחוק ללא התערבות ידנית, הפעלה מהירה ומדויקת, חסכון באנרגיה, התאמה לסביבות שמסוכנת לעבודת מפעיל (חומצות/ כימיקליים) .
  • שיפור הרכב החומר של הדיאפרגמה העשויה מ -Ternary fluorine rubber ומאפשרת אטימות ועמידות גבוהה למגוון רחב של נוזלים וכימיקליים ובניהם: מים, דיאליזה, חומצות ועוד.
  • ביטול רעשים לצורכי עבודה בסביבה שקטה ( חדרי טיפולים / מעבדות).
  • אפשרות תיעוד לתהליכי דיאליזה.

באילו פרמטרים יש להתחשב בעת בחירת שסתום למערכת?

בחירת הסוג הנכון של שסתום כימיקלים חיונית לפעולה בטוחה ויעילה של תהליכים תעשייתיים ולכן יש לקחת בחשבון את הפרמטרים הבאים: התאמה כימית בין החומר ומרכיבי השסתום, עמידה בדרישת טמפ' ולחץ, האם נדרשת בקרת קצב זרימה או בקרה פשוטה יותר הפעלה / כיבוי , מידות – גודל שסתום ומחברים, עמידה בתקני בטיחות, תחזוקה נדרשת, יכולת אוטומציה ושליטה מרחוק.

לסיכום, ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, הפיתוח של שסתומים כימיים משתפר והם מסוגלים לתת מענה לצרכים המתפתחים של תעשיות מגוונות. חידושים אלו שואפים לשפר את הבטיחות, להגביר את היעילות, להפחית את ההשפעה הסביבתית ולספק פתרונות לאתגרים ייחודים. הבחירה והיישום של שסתומים אלה הכרחיים לתפקוד חלק של תהליכים הכוללים טיפול והובלה של כימיקלים.

 

נכתב על ידי : דנה דעבול, מהנדסת אפליקציה ומכירות | מדיטל ויז'ן.

 

צור קשר:

מדיטל ויז'ן
כתובת מייל: vision@medital.co.il
טלפון ראשי: 073-2000250

אורן זולדן
סלולארי: 054-4792930
כתובת מייל: orenz@medital.co.il
טלפון ישיר: 073-2000224

דנה דעבול
סלולארי: 054-4441187
כתובת מייל: danna.d@medital.co.il
טלפון ישיר: 073-2000243

ירון שרצקי
סלולארי: 054-6889102
כתובת מייל: yaron.sh@medital.co.il
טלפון ישיר: 073-2000219

הצטרף לרשימת התפוצה שלנו במייל

הרשם לרשימת התפוצה שלנו במייל

סל הקניות

סה"כ: 0.00 NIS

סל הקניות שלך רייק